توسعه نوشیدنی های فرا سودمند جدید با استفاده از تکنیک QFD
کد مقاله : 1125-ICIM
نویسندگان
مرضیه تراکمه *1، حیدر میرفخرالدینی2
1یزد-صفاییه-بلوار دانشگاه-خیابان شهیدان اشرف-کوچه مهدی پور-پلاک 4
2دانشگاه یزد
چکیده مقاله
یکی از صنایعی که به شدت تحت تأثیر معرفی محصولات جدید قرار دارد، صنعت مواد غذایی است.محصولات جدیدی که نیازها و خواسته های مشتریان را برآورده سازند عاملی کلیدی در بهبود مزیت رقابتی شرکت ها به شمار می روند. فرایند توسعه محصول جدید شامل فعالیت‌ها و تصمیماتی است که از مرحله ایجاد ایده تا ورود محصول به بازار را در بر می‌گیرد.هدف از این تحقیق شناسایی نیاز های جدید مشتریان محصولات نوشیدنی و تبدیل این نیازها به مشخصات کیفی محصول و فرایند و ارزیابی بهبود کیفیت محصول می باشد. برای این منظور، ازتکنیک گسترش عملکرد کیفی و مدل توسعة محصول جدید در صنایع غذایی ایران استفاده شد.جامعة منتخب مشتریان 45 تا 75 سال چند فروشگاه های محصولات گیاهی و دارویی شهر شیراز بود ابتدا از مشتریان دربارة محصول نظر سنجی شد و در ماتریس خانة کیفیت قرار گرفت، سپس با بهره مندی از نظر خبرگان، ماتریس های بعدی شکل گرفت. با شناسایی عوامل مؤثر در کیفیت نوشیدنی، طعم نوشیدنی بهبود یافت به منظور کنترل کیفیت طعم نوشیدنی باید توجه زیادی به انتخاب نوع شکر،چای، میزان طعم دهنده میوه ایی و میزان گاز CO2 داشت
کلیدواژه ها
توسعه محصول جدید،گسترش عملکرد کیفی،نوشیدنی های فرا سودمند،
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر
login